Tegenwoordig hoef je niet meer te wachten tot clubs opengaan of dat je wordt geboekt door clubs die jou uitbetalen. Met SoloSounds kun je namelijk zelf bepalen wanneer je jouw releaseparty organiseert en nieuwe album of track gedraaid wordt op een locatie die je zelf hebt uitgekozen: dat kan overal zijn. En daar kun je zelf een bedrag voor bedenken. Organiseer dus je eigen SoloSounds Performance 360 deal.
Hoe krijg je 100.000 fans?
Zorg bijvoorbeeld voor interviews en het geven en volgen van workshops. Je kunt free memberships aangeboden krijgen, leg connecties met gym instructors of wordt een artist in residence. Hier kun je helemaal gratis aan deelnemen, mits je er wat tijd en moeite in steekt natuurlijk. Ga de discussie aan.
Jouw verhaal, omdat je het waard bent
Vorm je eigen elevator pitch door jouw achtergrondverhaal kort samen te vatten. Hoe ben je begonnen? Wat zijn je huidige inkomstenbronnen en hoe kun je jezelf onderhouden en een leven opbouwen als een artiest? Welke ontdekking heb je gedaan? Het is een algemene challenge om jouw ideale uitbetaling te verdienen, of dit nu maandelijks of jaarlijks is, of wanneer je maar wilt als je het maar geweldig genoeg vindt. Ben je een artiest, willen andere mensen dat je een artiest bent of klinkt het tot nu toe echt onmogelijk, waardoor je extra banen ernaast moet doen omdat het nog niet genoeg verdient? Bij SoloSounds beschrijven we de manier hoe je dat kunt doen. Er zijn zoveel verschillende manieren om geld te verdienen als producer, artiest, DJ of hoe je jezelf ook presenteert. Met sommige dingen kun je al direct beginnen en voor andere dingen heb je eerst wat motivatie en of inspiratie nodig.
Zorg ervoor dat je je beats & songs uploadt op YouTube en je je hebt ingelezen wat betreft royalties. Zo is BeatStars een marktplaats waar je direct kunt verkopen, een aanrader. Maar met de YouTube route, kun je keywords vinden die je kunt targeten. Kijk, zeker als je net begint, naar wat kleinere artiesten en gebruik TubeBuddy om je YouTube channel te promoten, maar ook om te zien hoeveel ranking je krijgt voor een bepaald woord. Instagram is goed voor kleinere artiesten en de samenwerking met influencers. Hoe meer subscribers je krijgt, hoe hoger je keywords.
Een andere extreme underrating tool is mixing. Als je goed bent in mixen, komen mensen telkens bij je terug voor een nieuwe variatie van een bestaand nummer en het is een goede manier om voor jezelf te adverteren. Denk aan weekly songs, wekelijks werk voor mixen, maar je kunt ze ook als beats verkopen. Als je al goed bent in beats, dan is het enige wat je moet leren op de juiste momenten te mixen: easy money op lange termijn. LoFi is tegenwoordig ook erg populair. Stel, deze man heeft bijv. 1.6 miljoen monthly listeners op Spotify. Eé miljoen streams brent ongeveer $3.000 per maand op, hij doet niet zoveel behalve dat hij dus LoFi maakt. Al verdien je in het begin maar € 100, dan heb je toch € 100. Als je zelf chillt kun je 5 LoFi beats maken tijdens het weekend. Laatste is dus YouTube, dus bijvoorbeeld: Zorg ervoor dat je 1000 volgers hebt en 4000 uur watchtime (dat zijn de eisen voor een monetizing YouTube channel), als je een beetje je best doet kun je dit binnen 6 maanden bereiken. Hier kun je tutorials doen: mensen willen altijd nieuwe dingen leren, je krijgt ad sponsors en soms krijg je free stuff, goed voor brand awareness en income streams zoals sponsors. Zelfs met je telefoon en camera aan kun je al erg veel doen. Denk aan drumkits of TikTok, een klein kanaal met veel downloads kan toch nog wel wat opleveren. Dat is dat passive income ding, dan kun je ook sample packs doen, dat is ook wat geld. Dus dat zijn de income streams en daar kun je een jaar aan werken en zo heb je er nog wat aan.
Ben je een artiest of producer die wil groeien op social media, dan zijn er zoveel dingen die wij zelf zouden willen weten bij SoloSounds toen we net begonnen. Je wilt natuurlijk geen tijd verspillen, daar weten we alles van. Waarom zou je naar ons luisteren? We zitten met SoloSounds al jaren in de muziekbranche en we hebben vele klanten en volgers. We beantwoorden graag vragen zoals: ´Wat kun je als producer, wat zijn goede dingen die je kunt doen om een full time producer te zijn?´ Iedereen heeft zijn eigen Social Media Journey. Wij raden je aan dat je deze het beste tijdens je studententijd kunt doen. Ben je goed in het beats maken en van het ´zelf doen´, realiseer je dat niemand de beats hoort als je ze nergens beschikbaar hebt, je wilt deze toch ergens neerzetten zodat mensen ernaar kunnen luisteren, ze kunnen gebruiken of ervan kunnen leren. Een mooie profielfoto helpt daarbij, ook al denk je misschien dat het misschien niet zo interessant zal zijn. Sommige mensen zijn een beetje onzeker en het kan nieuw en spannend zijn, maar je wilt natuurlijk groeien. Stel jezelf vragen en probeer ze ook uit, als: ´Waarom is dit het waard, waarom is dit het niet waard? Moet je mensen volgen, een dm sturen, werkt dit? Moet je op deze manier posten? Hoe krijg je (meer) volgers, zijn ads belangrijk? Verstuur je ads aan potentiële klanten? Aan het einde van de dag zul je zien dat het alleen maar gaat om wat voor content je maakt. Dit kan nieuws zijn, Instagram, TikToks, het kan over business gaan, de nieuwste tracks natuurlijk, gewoon om ideeën op te doen. Vraag jezelf daarbij: Waarom is dit viral? Wat je op het internet zet, is een reflectie van jou. Je zult er dus trots op moeten zijn, de kleuren die je gebruikt en de soort emoji´s en gebruik bijvoorbeeld hetzelfde lettertype. Denk bijvoorbeeld aan een Nike advertentie, het voelt allemaal herkenbaar en hetzelfde. Dat is omdat ze zich willen verbinden met hun doelgroep. Ze zijn op social media voor zichzelf, maar voor jou, je geeft jouw volgers dus ´een reason to care´, en hoe doe je dat? Misschien deel je je kennis en kunnen ze er iets van leren. Geef je af en toe iets gratis weg wat motiverend werkt, of help je iemand door zijn dag heen, door bijvoorbeeld muziek in de ochtend te maken als je wakker wordt. Er kan een verschil zijn in posten wat je denkt dat mensen willen zien – en wat ze echt willen zien. Als het niet werkt: probeer iets anders.
On to the next thing. Als je wilt groeien op Social Media, post dan elke dag op Instagram en TikTok. Daar heb je een grote variëteit van content voor nodig, eigenlijk zijn er nooit genoeg ideeën voor zoveel mensen. Investeer daarom in goede belichting, zoals die ronde lichten als je op camera praat, al is het al vanaf je telefoon, maar op hetzelfde niveau zoals hoe je een gesprek voert met je vrienden. Soms post je een goede video, maar zijn er gek genoeg weinig mensen die erop afkomen. Bij dit soort gevallen gaat het vaak om Quick Content, je komt eigenlijk in de database en algoritme van Social Media terecht, wil je vooraan in de wachtrij komen, maak content dan snel, want virals gaan over van de 1 op de andere. Hierbij kun je makkelijk gebruik maken van de apps op je telefoon. Je hebt geen fancy software nodig om ervoor te zorgen dat mensen op de like button klikken. De sociale mediakanalen zelf geven om dat je aanwezig bent op het platform en dat je ads consumeert en dat je bijdraagt aan de content. Hierbij speelt watchtime dus een enorme rol, wat het allergrootste is op YouTube.
Daarnaast het discipline ding. Wat het echt nodig is, als je niet consequent bent, zul je niet slagen, omdat er zoveel concurrenten zijn in de muziekwereld. Blijf hierbij op de kwaliteit letten en ga daar absoluut niet in minderen, maar leer een gewoonte of planning op te bouwen. Bij SoloSounds kunnen we een Instagram filmpje binnen 20 minuten maken, maar in het begin kon dit wel 3 uur duren. Sommige mensen hebben 850 korte video’s met hun tracks gemaakt, maar dat kan zelfs een testament van discipline zijn. Je kunt jezelf niet vergelijken met anderen, je weet niet altijd of de promotie echt of nep is en hoe ze aan de volgers komen. Naar anderen kijken kan je ook demotiveren en je minder over jezelf laten voelen, maar je kunt ook geïnspireerd worden. Ga dus gewoon door met wat je doet, maar vergelijk jezelf dus liever niet met anderen. Als Social Media de route is die je wilt gebruiken als music artist, heb dan geduld. Grote inkomsten komen ook op lange termijn. Hoe meer moeite je doet, hoe beter het resultaat zal zijn. Bedenk dus voor jezelf wat wel en niet werkt. Het zal niet altijd makkelijk zijn. Veel succes!
Meer nieuws
Feest geluidsoverlast: wat kun je eraan doen?
Het is vrijdagavond. Je hebt eindelijk dat langverwachte feest
Opkomst van silent disco’s als populaire evenementenoptie
De laatste jaren is er een opvallende trend te zien
10 Tips voor het organiseren van een onvergetelijke silent disco
Een silent disco is een zeer leuke manier om